Op 19 oktober vertrokken Donald en ik naar IJsland. We hebben in totaal ruim 4000 kilometer afgelegd. Onze roadtrip ging langs watervallen, langs de fjorden en over smalle bergweggetjes. Verder deden we een hondensledetocht en spotten we het noorderlicht. IJsland is echt een bestemming om niet te vergeten.

Hike naar Glymur waterval ijsland

Donald was jarig in de vakantie. Ik had daarom een sledetocht geregeld voor op de tweede dag. Helaas lag er geen sneeuw. De honden vinden het heerlijk om te rennen, daarom konden we alsnog een tocht doen. In plaats van een slee gebruiken ze karren. Omdat het nogal modderig was, werden we in (hele charmante en afkledende) oranje regenpakken gehesen. De honden stonden letterlijk te springen om te gaan.

Nadat de musher (de menner) het startcommando had gegeven, scheurden we weg. De musher vertelde ons van alles over de honden en het mushen. We mochten om de beurt voorop de slee zitten. Tussendoor kregen we tijd om de honden te knuffelen en om foto’s te maken. De honden vonden het geweldig om te rennen en ze werden goed verzorgd. De hondentocht was een erg leuke ervaring.

Daarna vertrokken we naar het noorden. We gingen op zoek naar de één na hoogste waterval van IJsland. We hadden verwacht dat we 500 meter zouden lopen en de waterval zouden zien. Niets bleek minder waar: we liepen en klauterden (een IJslandse wandelroute is heel anders dan een Nederlandse) totdat we bij een rivier aankwamen waar we niet verder konden. Het bleek dat de waterval niet het hele jaar te bereiken is.

Nadat we terug geklommen waren, was het bijna donker en moesten we een camping opzoeken. Er waren niet veel campings open, doordat het laagseizoen was. Vaak sluit de eigenaar het water af, maar je mag er wel overnachten. Wildkamperen met een camper mag niet. De natuur is erg kwetsbaar en het raakt gemakkelijk beschadigd door auto’s of campers.

Wandelen glymur grot
De wandeling naar de waterval ging door een grot.

Lavavelden, kraters en meer

Op zaterdag vertrokken we naar het schiereiland Snæfellsnes (vraag me niet hoe je het uitspreekt). Hoewel dit best toeristisch was, vonden Donald en ik het erg leuk! Het schiereiland heeft van alles: kraters, een gletsjer, lavavelden, watervallen, een zwart strand en ga zo maar door. We bezochten ook een zwarte kerk. Het hout is geschilderd met pek om de kerk zo te beschermen tegen het weer. Het zag er erg leuk uit, behalve dat er twintig Chinezen voor de kerk stonden te poseren, zodat ze op bijna alle foto’s stonden. Donald en ik maakten er daarom een sport van om geen andere mensen op de foto’s te krijgen én met resultaat!

Donald’s verjaardag

Die avond vonden we een camping bij een boerderij. Deze camping was ook gesloten. Hoewel de schapen in de wei stonden, was er niemand bij de boerderij te bekennen. Het water was niet afgesloten, de wc’s waren open en we hadden de beste wifi van de hele vakantie.

Het was Donalds verjaardag, dus we hadden champagne op Schiphol gekocht. Verder hadden we op Schiphol verjaardagskaarsjes gekregen van een groepje vrouwen die ook naar IJsland gingen. We hadden (veel te dure) cakejes in de supermarkt gekocht om het feest compleet te maken.

Het noorderlicht spotten

Toen het donker was, zagen we een prachtige sterrenhemel. Donald wilde er graag foto’s van maken. Hij pakte zijn statief, stelde de instellingen in en maakte een foto. Vol verwachting keek ik toe; sterren fotograferen is namelijk best moeilijk. Hij keek en zei: “Er zit een groene vlek op die foto.” Ik bekeek de foto en vervolgens de lucht. “Volgens mij heb jij gewoon het noorderlicht gefotografeerd, maar het is zo licht dat wij het niet met het blote oog kunnen zien.”, zei ik. Donald geloofde er niet zo in, dus hij begon nieuwe foto’s te maken om te zien of de ‘vlek’ wegging.

Maar de groene vlek werd alleen maar groter en groter, totdat de hemel verlicht was door het noorderlicht. Donald’s verjaardag was helemaal compleet! Twee uur en 300 foto’s later verdween het noorderlicht en besloten we te gaan slapen.